Als je een bedrijfslogo wilt laten ontwerpen, dan is het belangrijk dat je als bedrijf goed opvalt. Daarom hoeft een bedrijfslogo niet druk te zijn, met veel ‘frullen en krullen’. Nee! het moet net goed leesbaar zijn, het moet opvallen door z’n eenvoud. Een bedrijfslogo is niet enkel een woord of een beeld over jouw bedrijf. Het is een beeld dat jouw bedrijf of merknaam representeert.
Waarom zou ik een bedrijfslogo laten ontwerpen?
Zoals reeds aangehaald in de eerste alinea van dit artikel moet een logo opvallen. Het moet jouw bedrijf laten opvallen. Het moet jouw bedrijf herkenbaar maken. Want hoe herkenbaarder jouw bedrijfslogo is, hoe meer je bedrijf opvalt voor potentiële klanten. En meer klanten is meer omzet. Een bedrijfslogo laten ontwerpen kan je hierbij zeker een stap in de goede richting helpen maken.
wcreate wilt je helpen bij het uitbouwen van jouw bedrijf. Wij willen jouw laten groeien als bedrijf. Of je nu een startende ondernemer bent, een kleine zelfstandige of kmo, wij zorgen ervoor dat jouw bedrijf opvalt en tegelijk is voor ons heel belangrijk dat onze klanten het gevoel hebben dat ze gesteund worden.
Moet ik enkel een bedrijfslogo hebben?
Nee, een bedrijfslogo laten ontwerpen is niet altijd voldoende. Daarom koppelen we het laten maken van een bedrijfslogo altijd aan branding / huisstijl.
Wat is een branding?
Dit wilt zeggen dat je een stijl creëert dat herkenbaar is voor potentiële klanten, door het vastzetten van een kleur (of meerdere kleuren) en een lettertype + een uniek professioneel bedrijfslogo. Bij de uitwerking van alle online en offline marketing (bv. visitekaartje, cadeaubonnen, website, social media,…) moet je je dan houden aan deze vastgezette huisstijl, dit om vertrouwen bij je potentiele klanten op te bouwen.
Jouw bedrijfslogo laten ontwerpen door wcreate?
Enkele referenties
De kracht van een goeie branding is het vastzetten van een stijl. Een stijl waar niet van afgeweken wordt. Dat houdt in dat kleuren, lettertype en je logo niet mogen wijzigen, tenzij je na een verloop van tijd kiest voor een rebranding. Een branding is een eeuwigdurend proces omdat het nooit stopt. Bedrijven, markten en mensen veranderen voortdurend en jouw identiteit / merk moet mee evolueren. Een bedrijfslogo laten ontwerpen of een stijlzetting laten maken is net daarom heel belangrijk.
Waarom is een branding belangrijk?
Een branding (link wikipedia) is absoluut cruciaal voor een bedrijf vanwege de algehele impact die het op uw bedrijf heeft. Een Branding kan veranderen hoe mensen uw merk waarnemen, het kan nieuwe klanten genereren en de merkwaarde verhogen, maar het kan ook het tegenovergestelde doen als het verkeerd of helemaal niet wordt gedaan.
Een goeie branding bestaat uit een uniek bedrijfslogo, bijpassende kleuren, stijlzetting en lettertype. En deze goeie branding zorgt voor vertrouwen binnen jouw marktsegment. Het zorgt voor vertrouwen en herkenbaarheid bij jouw klanten. Hoe meer jouw merk vertrouwt geraakt, hoe beter de perceptie ervan wordt en hoe sterker jouw reputatie en het merk zelf dus worden.
Een sterke branding zal geen moeite hebben om jouw bedrijfsactiviteiten te laten groeien. Een sterke branding zal een positieve en vooral professionele indruk achterlaten bij jouw klanten. Als een merk eenmaal goed ingeburgerd is, zal mond-aan-mondreclame de beste en meest effectieve reclametechniek van het bedrijf zijn.
Zeg nu zelf? Wat kies je? Een leeg blad of een unieke stijl?
Hoeveel kost een branding?
De kostprijs van een branding varieert van hoe groot de klant zijn branding ziet? Ah… Leuk antwoord… Maar daarvoor ben ik hier niet. Ik snap het, je wilt een prijs weten. Ik wil je gewoon even laten aantonen dat een branding voor een kapper niet hetzelfde is als een branding voor een advocatenkantoor. Een kapper heeft geen briefpapier nodig, geen gepersonaliseerde enveloppen, geen pennen met hun bedrijfslogo op, maar een kapper heeft daarentegen misschien wel een kappershort nodig met haar logo op, een schaar nodig in de kleuren van haar branding. Ook hiervoor kan wcreate zorgen.
Moet er nog een merknaam gekozen worden? Met of zonder baseline? Ook hierbij kunnen we helpen. Je ziet, het zijn allemaal zaken om rekening mee te houden in het opstellen van een offerte voor een branding.
Maar om je toch een idee te geven van de kostprijs van een branding… Afhankelijk van de grootte van de branding (wil je visitekaartjes, wagenbelettering, gevelbekleding, raambelettering,…) kan de kostprijs bij ons variëren tussen de € 450 en de € 1200. Bekijk gerust ook even op onze referentie-pagina of vraag je offerte aan voor een branding van je bedrijf met bedrijfslogo.
Mijn branding werkt niet?
Dat kan… Het kan zijn dat jouw branding gedateerd is, dat de uiterste houdbaarheidsdatum van jouw bedrijfslogo en bijhorende branding vervallen is. Geen enkel probleem, dan kan een rebranding de oplossing bieden. Een nieuwe bedrijfslogo laten maken is de eerste stap bij een rebranding (als je jouw bedrijfsnaam wilt behouden). Na het laten maken van een bedrijfslogo gaan we verder naar de volgende stappen in een rebranding. Maar wat is een rebranding eigenlijk? Meer daarover hieronder.
Wat is een rebranding?
Rebranding is het proces van het veranderen van het bedrijfsimago van een organisatie. Het is een marktstrategie om een nieuwe merknaam, een nieuw grafisch element, nieuwe kleuren of verandering in ontwerp te geven aan een reeds gevestigd merk. Het idee achter rebranding (link wikipedia) is om voor een merk een andere identiteit te creëren dan de concurrenten op de markt.
Zoals we hierboven reeds gezegd hebben is de eerste stap een bedrijfslogo laten ontwerpen. Tijdens dit proces zullen ook de kleuren, stijl, en typografie (lettertype) vastgezet worden. Door hier een totaal andere weg in te slaan dan wat jouw originele branding was creëer je een nieuw imago. We weten het. Het opnieuw laten maken van een bedrijfslogo en de daaraan gekoppelde rebranding is ‘bangelijk’. Maar je zal zien dat je met de nodige lef en een partner die je kan vertrouwen – wcreate dus 😉 – een heel wat nieuwe potentiële klanten kan warm maken voor jouw bedrijf.
Hoeveel kost een rebranding?
Gezien er bij een rebranding een aantal zaken ‘kunnen’ wegvallen. Je hebt bijvoorbeeld een bedrijfsnaam waar je zeker niet van wilt afwijken, je hebt een stijl die je enigszins wilt behouden is de kostprijs voor een rebranding lager dan voor een branding. De kostprijs hiervoor varieert tussen de € 350 en de € 950. Vraag je offerte voor een rebranding met een bedrijfslogo.
Wil je een bedrijfslogo laten ontwerpen of een full branding?
Ik wil ook een website. Kan dat?
Ook hiermee kunnen we jullie helpen. Vraag gerust even je offerte aan en we geven jou een duidelijk beeld van hoeveel jouw website zal kosten.
Ben je echter nog in twijfel of je effectief een website nodig hebt? Lees dan even ons artikel over een website laten maken – je vindt er ook de nodige tips.
Veel succes met jullie bedrijf en hopelijk tot binnenkort.