4 redenen waarom je een huisstijl nodig hebt en snel | wcreate
website offerte

4 redenen waarom je een huisstijl nodig hebt en snel

Voor we dieper ingaan op de 4 redenen waarom je een huisstijl nodig hebt, moeten we natuurlijk eerst wat dieper ingaan op het begrip huisstijl en wat een huisstijl nu net is.

Wat is een huisstijl?

Een huisstijl omvat de merkmiddelen die jouw bedrijf uniek maken en zich onderscheiden van de concurrentie. Het ontwerp van de bedrijfsidentiteit van een merk wordt visueel weerspiegeld in de naam, het logo en de grafische ontwerpen, de stijlgids, de slagzin, de verschillende kleuren, de typografie (het lettertype), gevelbekleding, bewegwijzering, kledij, visitekaartjes en meer.

Het onderhouden van je bedrijfsidentiteit kan worden beheerd door een handleiding, een huisstijlhandboek. Dit handboek wordt dan de richtlijn dat door het bedrijf en de medewerkers gevolgd moet worden.

Bedrijfsidentiteit en huisstijl van Tabless

Wat zit er allemaal in een huisstijlhandboek?

  • Merknaam (bedrijfsnaam)
  • Bedrijfslogo
  • Verplichte ademruimte rond het logo
  • Grafisch element
  • Typografie (lettertype)
  • Kleurenschema
  • Richtlijnen rond kledij
  • Gevelbekleding
  • Bewegwijzering binnen het bedrijf
  • Eventueel meer voorstellen op dragers (visitekaartje, flyer, …)

Is een huisstijl en branding hetzelfde?

Nee. Wat een huisstijl is staat hierboven reeds omschreven. Een branding of merkidenteit is hoe de organisatie gezien wilt worden door haar doelgroep. Het is de boodschap die uw klanten ontvangen van het bedrijfsmerk. Het behouden van deze boodschap is belangrijk voor merkconsistentie.

De identiteit van het merk wordt onderhouden door zich te houden aan een bedrijfsidentiteiten huisstijlhandboek. Maar een branding is dus veel breder dan een huisstijl. Een branding is het bouwen van jouw merk, jouw bedrijf en een bedrijfsidentiteit is de visuele identiteit van het merk.

Waarom heb je een branding en bijhorende huisstijl nodig? 4 redenen

De 4 redenen waarom een huisstijl belangrijk is

  1. Expertise. Een bedrijfsidentiteit helpt uw ​​merk te profileren als een betrouwbare expert in uw branche.
  2. Betrouwbaarheid. Een zorgvuldig ontworpen en gecultiveerde bedrijfsidentiteit helpt bij het standaardiseren van de visuele presentatie van uw merk op alle kanalen, zoals e-mail, sociale media, enz.
  3. Samenhang. Een zorgvuldig ontworpen en gecultiveerde bedrijfsidentiteit helpt bij het standaardiseren van de visuele presentatie van uw merk op alle kanalen, zoals e-mail, sociale media, enz.
  4. Autoriteit. Een sterke huisstijl (link wikipedia) onderscheidt u van de concurrentie en maakt uw merk gemakkelijk herkenbaar door middel van ontwerp, communicatie en actie.
[contact-form-7 id=”511″ title=”ct-lead-wcreate_logo”]

Mag er afgeweken worden van een huisstijl?

Een opmaakte en bijgevolg vastgezette huisstijl en bijhorende huisstijlhandboek is heilig. Hier mag niet van afgeweken worden. Waarom, vraag je je misschien wel af? Een terugkerende bedrijfsidentiteit en hergebruik van je kleuren en typografie zorgt ervoor dat de visuele identiteit vertrouwen uitstraalt. En meer vertrouwen resulteert in meer klanten en meer klanten resulteert in meer omzet. Volgens onze is dit dus reden genoeg om hier niet van af te wijken.

Wanneer je afwijkt van je visuele identiteit dan zal je ook afbreuk doen van het vertrouwen van naar je klanten toe. En wat gebeurt er als de klant zijn / haar vertrouwen in jullie als bedrijf verliest? Juist, ze gaan naar een ander bedrijf stappen dat wel betrouwbaar oogt.

Mag ik mijn eigen huisstijl bepalen?

Ja dat kan zeker, maar hou rekening met het volgende: het creëren van een huisstijl kan een bedrijf maken of breken. Het is dus van cruciaal belang dat u een stijl maakt die zowel actueel als relevant is voor jouw doelgroep, en tegelijkertijd iconisch is om uniek en tijdloos te zijn.

Veel grote merken zijn er immers niet in geslaagd hun merkontwerp opnieuw uit te vinden. Laat ons je 1 belangrijke tip geven. Maak budget vrij en huur een firma in om je huisstijl te helpen bepalen. Het is een ongelofelijk belangrijke stap bij het uitrollen van jouw bedrijf en droom.

Aan welke voorwaarden moeten een goeie huisstijl voldoen?

  • Het moet opvallen
  • Het moet uniek zijn
  • Het moet uiteraard heel aantrekkelijk zijn
  • Het moet zich onderscheiden van je concurrenten
  • Het moet eenvoudig in gebruik zijn
  • Gebruik een goed leesbaar lettertype
  • Gebruik kleuren die goed bij elkaar passen.
  • Bijkomende tip: lees even onze pagina over logo en grafisch ontwerp voor meer informatie.

Laat je inspireren…

Ben je nog niet helemaal overtuigd waarom je nu wel een huisstijl nodig hebt? Laat je dan even inspireren door een greep uit onze referenties. Ze kwamen allemaal via bepaalde wegen bij wcreate uit Zedelgem (bij Brugge) en we hielpen ze allemaal met het groeien van hun merk / bedrijf.

bedrijfslogo laten ontwerpen identiteit 1

Je kan ook eens dit uiterst interessant artikel lezen over de 10 beste branding en bijhorende huisstijl voorbeelden.

Wil je een offerte ontvangen voor je huisstijl?

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Ligt je bedrijfsidentiteit reeds vast maar je hebt nog geen website met uniek webdesign? Ook hiervoor kan je uiteraard bij ons terecht. Lees dan zeker onze pagina over het laten ontwerpen van een unieke website en laat je overtuigen, want niet alleen een identiteit van een bedrijf is belangrijk, online vindbaar zijn is minstens even belangrijk. Ben je echter overtuigd vraag hier je website offerte aan.

Bedankt om dit te lezen 🙂

logo wcreate animated 1